Pagina's

dinsdag 23 augustus 2011

Slapeloosheid...

Slaap, iets wat iedereen nodig heeft. Ik ben echt jaloers op mensen die in bed kruipen en binnen 5 of 10 minuten in een diepe slaap zinken. Ik kan het gewoon niet, of dit gebeurt mij toch heel zelden. 


Ik kamp al jaren met slaapproblemen, zelfs als kind kon ik niet goed de slaap vatten. Gelukkig is er veel structuur: je wordt elke morgen op ongeveer hetzelfde tijdstip wakker, gaat op ongeveer hetzelfde tijdstip slapen, je gaat overdag naar school. Structuur is zeer belangrijk voor een goede nachtrust, dus mijn "slaapprobleem" was wel doenbaar, alleen wanneer iets mij dwars zat of ik de dag erna iets "speciaal" zou doen, kon ik uren of zelfs een hele nacht wakker liggen. 



Dat veranderde allemaal toen ik, zoals ik al zei, naar de universiteit ging en het kotleven ontdekte. Ik had niet elke morgen om 9 uur les en ik ging 's avonds (net als de meeste studenten) wel eens uit, ik ben van nature geen ochtendmens en ik sliep (als ik niet moest opstaan) uit. Dit zijn dus al 2 grote fouten, geen vast uur om op te staan en om te gaan slapen. Een ander patroon dat stiekem mijn leven binnenkwam: dutjes. Ik heb een periode gehad in mijn eerste jaar dat ik echt elke dag een dutje deed, waardoor ik 's avonds weer niet kon slapen. Bovendien ben ik een grote piekeraar en begon ik te panikeren wanneer ik niet kon slapen en 's morgens vroeg op moest voor de les, alles was dan ook nog eens nieuw. Kortom ik kwam in een vicieuze cirkel terecht. 

Ik heb veel middeltjes geprobeerd: kruidensprays, kruidenpilletjes, speciale sprays voor op je hoofdkussen, warme melk,... Niets hielp echt. Van de dokter kreeg ik daarom voor de examens slaappillen, wel inslaappillen en gelukkig dat ik die had of ik zou nooit fris geweest zijn 's morgens. Met deze medicatie moet je dus wel heel voorzichtig zijn en zeker niet teveel nemen. Ik gebruik deze nu steeds minder en minder.

Een vriend wees me laatst op een artikel op een andere blog met betrekking tot stimulus control therapy en dit te gebruiken om sneller in slaap te vallen. Voor het volledige artikel kan je hier klikken. Er zijn 6 stappen die je moet volgen: 

  1. Ga alleen in je bed liggen als je moe bent en wilt slapen. 
  2. Gebruik je bed alleen voor slaap. Je mag dus niet lezen, tv kijken, eten of piekeren in bed. Spijtig genoeg zijn dit dingen die ik allemaal doe (op kot dan toch). Alleen seks is een uitzondering op deze regel. 
  3. Als je niet kan slapen, ga dan in een andere kamer en doe wat je wilt, tot je moe genoeg bent om te gaan slapen. Dit moet je doen na 10 minuten.
  4. Herhaal stap 3 voor zover het nodig is.
  5. Sta elke morgen op hetzelfde moment op, ook als je weinig geslapen hebt.
  6. Doe geen dutjes overdag. 

Deze theorie gaat ervan uit dat we net als de hond van Pavlov zijn, ik neem aan dat iedereen hier wel eens van gehoord heeft. Indien dit niet het geval is: wikipedia. In het kort: de associatie tussen bed en slaap wordt versterkt en de associatie tussen bed en alle andere dingen buiten seks wordt verminderd. Ik ga deze theorie proberen toe te passen, al wordt het sowieso moeilijk op een kot.

Nog enkele andere tips om de slaap beter te vatten: 

  • Drink niet teveel cafeïne, maar dat is wel vanzelfsprekend denk ik.
  • Een stille en rustige slaapkamer zijn essentieel, niet teveel afleiding (al is dit ook moeilijk op kot, omdat je slaapkamer nu eenmaal je leefruimte is).
  • Verlucht je slaapkamer voldoende, ik kan nooit slapen in een warme kamer, zelfs in de winter zet ik mijn raam open voor ik in bed kruip.
  • Zoals ik al heb benadrukt: vaste uren om op te staan en te gaan slapen.
  • Oordopjes in geval van lawaai.
  • Schrijf dingen die je bezighouden voor het slapen op, zodat je er niet mee in je hoofd blijft zitten.
Nu ga ik nog een beetje verder studeren voor mijn herexamens en dan ga ik hopelijk een goede nachtrust tegemoet!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten