Pagina's

maandag 1 augustus 2011

Nieuw leesvoer!



Ik lees veel en ik ga eigenlijk niet naar de bibliotheek, dus om de paar weken koop ik een paar nieuwe boeken. Van 1 juli tot 31 augustus is het 3 halen, 2 betalen in de Standaard Boekhandel, daar heb ik dus van geprofiteerd. De aanbieding was geldig voor een aantal boeken en ik koos er 3. De vergeet mij niet-sonate van Santa Montefiore, De Franse tuinman, ook van Montefiore en Voetstappen in het zand van Sarah Challis. Ik kocht ook nog een ander boek, waarvoor de aanbieding niet gold: Voor ik ga slapen van SJ Watson.


De vergeet mij niet-sonade
Audrey Garnet, haar zusje Isla en hun drie jongere broers groeien op in de Engelse wijk Hurlingham in Buenos Aires. Ze hebben een beschermde, zonnige jeugd en brengen vele dagen door op de countryclub. Als de twee vrijgezelle Engelse broers Cecil en Louis Forrester naar Argentinië komen met de bedoeling carrière te maken, raakt de kleine gemeenschap in rep en roer. Vooral de charmante Cecil is een gewilde partij. Louis daarentegen is mysterieus en lijkt gekweld te worden door zijn verleden. Urenlang speelt hij weemoedige melodieën op de piano. Cecil voelt zich meteen aangetrokken tot de lieve Audrey. Terwijl het voor de buitenwereld lijkt alsof zij zijn liefde beantwoordt en een verloving nabij is, heeft zij in werkelijkheid haar hart verloren aan Louis. Met behulp van Isla weten Louis en Audrey elkaar in het geheim te ontmoeten. Hun band wordt alsmaar sterker maar net als Audrey besluit dat ze hun liefde niet meer wil verbergen en met Louis verder wil, slaat het noodlot toe. Audrey´s hart is gebroken en op dat moment vindt ze vastigheid en liefde bij Cecil en ze besluit met hem te trouwen. Audrey kan Louis echter niet vergeten. De vergeet mij niet-sonate die Louis voor haar componeerde, zal voor haar een blijvende herinnering zijn aan alles wat zij heeft moeten opgeven. 


De Franse tuinman
Miranda Claybourne heeft grootse plannen met de enorme tuin van het landhuis waar ze met haar man en twee kinderen is gaan wonen. Ze begint vol enthousiasme, maar moet al snel toegeven dat ze geen groene vingers heeft. Dan ontmoet ze een Fransman die aanbiedt om de tuin in zijn oude glorie te herstellen. In ruil zou hij in de leegstaande cottage op het uitgestrekte terrein willen wonen. Als ze die weer bewoonbaar gaat maken, vindt Miranda het dagboek van Ava Lightly, de vorige bewoonster. Elke avond leest ze een stukje in het dagboek, dat ze voor iedereen verborgen houdt. Miranda's man blijft steeds langer in Londen, haar kinderen zijn naar school en de tuin slokt al haar aandacht op. Ze raakt steeds meer gefascineerd door de raadselachtige Jean-Paul, wat is zijn geheim? 


Voetstappen in het zand
Wat gebeurt er als je de reis van een ander afmaakt? De nichtjes Emily en Clemmie kunnen niet zo goed met elkaar opschieten, gewoonweg omdat ze zo verschillend zijn. Als ze na de crematie van hun oudtante Mary de voorwaarden uit haar testament horen, zijn ze dan ook erg verbaasd. Samen moeten ze naar Mali afreizen om daar, in de mysterieuze plaats Timadjlalen, de as van hun tante uit te strooien. Clemmie kijkt uit naar dit onverwachte avontuur, maar Emily stemt met grote tegenzin toe. Ze snapt niet waarom haar oudtante dit merkwaardige verzoek in haar testament heeft laten zetten en ze moet er eigenlijk niet aan denken om naar een woestijn af te reizen. Maar als Emily en Clemmie eenmaal in Mali zijn, komen ze op het spoor van een zestig jaar oud geheim en ontdekken ze waarom zij de enigen zijn die deze reis hadden kunnen maken.


Voor ik ga slapen
Christine wordt ’s ochtends wakker in een vreemd bed, in een vreemd huis, naast een man die ze niet kent. Ze herinnert zich niets van wat er die nacht is gebeurd en besluit snel haar kleren aan te trekken en naar huis te gaan. Maar dan ziet ze zichzelf in de spiegel. Christine herkent zichzelf niet: ze is veel ouder dan ze dacht. De man vertelt haar dat hij Ben heet en dat ze al tweeëntwintig jaar getrouwd zijn. Dat ze in haar eigen huis is. En dat haar geheugen jaren geleden is aangetast door een ernstig ongeluk. Elke nacht als Christine gaat slapen worden haar herinneringen gewist. Elke ochtend opnieuw moet iemand haar vertellen wie ze is.


Ik ben de vergeet mij niet-sonate al aan het lezen en ik vind het tot nu toe heel goed. Het is een mooi liefdesverhaal. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten