Pagina's

dinsdag 9 augustus 2011

Ik ga op reis en ik neem mee...



Ik reis graag en vind de voorbereidingen ook altijd heel leuk. Reisgidsen doorlezen, praktische informatie en must-sees opzoeken op internet, planningen maken, de koffer inpakken. Over dat laatste wil ik het nu hebben: je gaat op reis, maar wat neem je mee? Zo weinig mogelijk is het handigste, zeker de laatste jaren is er een tendens naar licht inpakken, omdat steeds meer maatschappijen extra aanrekenen voor het inchecken van bagage. Licht reizen – met alleen handbagage dus – heeft nog meer voordelen. Het bespaart ten eerste veel tijd, je moet niet wachten op je bagage, je loopt geen risico op het kwijtraken of beschadigen van je bagage en bovendien is het minder slecht voor het milieu: minder gewicht betekent minder brandstof om je koffers te vervoeren.


Nu heb ik persoonlijk nog maar 1 keer gereisd met alleen handbagage, maar dit beviel me wel, dus ik ben van plan dit in de toekomst nog te doen. Op internet zijn er fora’s en blogs te vinden gewijd aan licht pakken en deze mensen gaan vrij ver. Veel van deze hardcore lichte pakkers hebben het doel om ooit luggage-free te reizen, dus alle essentiële dingen gewoon in je zakken of op je eigen lichaam, geen rugzakken of trolleys.


Zo ver wil ik niet gaan, maar alleen reizen met handbagage vraagt natuurlijk ook wel wat voorbereiding, zeker met betrekking tot het meenemen van vloeistoffen en toiletartikelen. Als meisje kan dit nog wat meer problemen geven, want die hebben dan ook nog eens conditioners, leave-in-conditioners, foundation, lipsticks, parfum,… De regel is: elke verpakking mag niet meer dan 100 ml bevatten en de totale inhoud van alle vloeistoffen (hier horen ook crèmes en gels bij) mag 1 liter niet overschrijden. Shampoo en zeep neem je dus mee in reisverpakkingen of je koopt zelf lege kleine flesjes (in de Hema hebben ze die onder andere) en vult ze met je favoriete producten. Verder neem ik 2 of 3 parfumtesters mee die lekker ruiken. Vloeibare foundation doe ik in kleine potjes of ik gebruik gewoon poeder op vakantie. Verder neem ik gewoon het essentiële mee: kleine verpakking tandpasta, lippenbalsem, klein flesje lenzenproduct, 1 of 2 lipsticks, een deostick (want een spuitbus mag niet).





Het belangrijkste is dus een lijstje maken van wat je nodig kan hebben en al het overbodige schrappen, er zijn in het buitenland ook winkels en je kan daar desnoods ook nog iets kopen. Dit is een heel handige website, die een lijstje maakt van alle spullen die je ooit nodig zou kunnen hebben, als je daar begint in te schrappen, ben je in ieder geval al niks essentieel vergeten. 10 paar schoenen zijn vanzelfsprekend niet nodig op vakantie en een nieuwe outfit voor elke dag ook niet. Om je kleren op te bergen in je koffer en plaats te besparen zijn verschillende technieken, bijvoorbeeld rollen. Wrapping zou echter het minste kreuken veroorzaken. Hier vind je daar meer informatie over.

Als je nog op vakantie vertrekt, have fun en bedenk dat met je koffers moeten sleuren niet zo aangenaam is, overpack dus niet!



Of doe zoals mijn goede vriend Sam: ga niet op reis en spaar het milieu :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten