Pagina's

maandag 4 juni 2012

How to begin? Studying! Mijn studietips

Ik zit momenteel volop in mijn blokperiode (yay!). Een van mijn favoriete bezigheden (en een serieuze vorm van uitstelgedrag) is het internet afstruinen op zoek naar studietips. Tips om nu te studeren en tips om het vanaf volgend semester meteen goed te doen (ja hoor, deze keer echt!). Ik ben geen uitblinker, maar ik doe het ook absoluut niet slecht op school. Ik zit momenteel in mijn master Vergelijkende en Internationale Politiek en heb dus drie (bijna vier) jaar ervaring met studeren aan de universiteit. Hieronder dus mijn studietips. 




Ik ga tegenwoordig meestal in de bib studeren, vroeger studeerde ik gewoon thuis of op mijn kot. Het probleem daar? Véél te veel afleiding. Alles lijkt plots interessanter dan leren en ik heb gewoon te weinig zelfdiscipline om dan toch braaf een uur (en half) te studeren en 10 minuten te pauzeren. Die 10 minuten werden bij mij al snel een uur... In de bib kan je niet veel anders doen dan studeren en voor mij is dat dus de ideale oplossing. Of toch bijna de ideale oplossing. Ik leer makkelijk door leerstof hardop te herhalen en rond te lopen en dat is daar nu net niet mogelijk. Bij het herhalen 's avonds of de dag voor een examen probeer ik dit wel altijd te doen. Mijn eerste tip is dus: zoek een plaats waar jij goed kan studeren! Probeer gerust een aantal verschillende dingen uit (hier is een korte test om na te gaan waar je best studeert). Wil je weten welke leerstijl het beste bij jou past? Klik hier voor een leuk testje. 

Verder is structuur heel belangrijk. Probeer op elke dag op hetzelfde moment te beginnen met studeren. Studeer een uur tot anderhalf uur en neem dan eventjes pauze. Ga een babbeltje slaan met iemand en haal een frisse neus. Achter de laptop of de tv kruipen is géén ontspanning. Je hersenen krijgen dan niet de rust die ze nodig hebben. 's Middags neem ik altijd een uur pauze en daarna doe ik nog enkele uurtjes verder. In de blok leer ik bijna nooit volledige dagen omdat ik dan mentaal al uitgeput ben voor de examens echt beginnen. Ik kan het mij natuurlijk wel veroorloven om niet van in het begin acht uur per dag te studeren. Als je meer tijd nodig hebt om leerstof te verwerken, kan je dit best wel doen. 

Probeer ook een planning op te stellen. Dit is gemakkelijk gedaan, maar iets moeilijker om je er ook daadwerkelijk aan te houden. Ik slaag er eigenlijk nooit in om mijn planning volledig te volgen. Toch is het belangrijk om iets van houvast te hebben en je vooruitgang te controleren. Dan weet je waar je later nog meer aandacht aan zult moeten besteden. 

Bij het studeren zelf moet je dus eerst en vooral bepalen hoe je de informatie het beste onthoudt (doe het testje hierboven). Verder is het belangrijk om de leerstof op zoveel mogelijk manieren te verwerken. Ik lees mijn boek, bekijk mijn notities en slides en gebruik daarbij fluostiften (I know: kleurboek, maar het maakt het leuker om naar te kijken!). Later overloop ik de slides met het boek ernaast en vul de belangrijke dingen aan. Ik maak flash-cards om mezelf te controleren en ze fungeren als een soort ultracompacte samenvatting. Ten slotte herhaal ik lijstjes en belangrijke dingen een aantal keer hardop. Als ik ze vervolgens kan oplijsten of de informatie kan vertellen zonder naar de kaartjes te kijken, weet ik dat het onthouden heb. Later moet je dit wel nog eens herhalen natuurlijk. 

Het belangrijkste is eigenlijk dat je zo weinig mogelijk afleiding hebt (of heel veel zelfdiscipline) en dat je geregeld korte pauzes neemt. Ik neem ook Tonixx Plus tijdens de examens. Dit is een voedingssupplement dat helpt om je beter te concentreren. Ik raad het gebruik van energydrinks en medicatie ten sterkste af! Het is heel ongezond. Een nachtje door blokken doe ik ook nooit. Je hersenen hebben tijd nodig om de leerstof te verwerken en dat gebeurt in je slaap. Probeer dus toch een goede nachtrust te hebben. Als je het tegen 11 uur 's avonds nog niet kunt, is de kans klein dat het een paar uur later zonder slaap wel ineens gaat lukken. 

En een allerlaatste advies: blijf rustig. Het is maar school en er is nog nooit iemand gestorven van een slecht resultaat (bij mij weten toch niet). Indien het fout loopt is er nog altijd Augustus!

Keep on studying my friends en veel succes. 



2 opmerkingen:

  1. Dank voor deze zeer nuttige blog. Ik heb zelf ook serieus last van uitstel gedrag, maar misschien eerder vanuit een faalangst ofzo. Wat ik bedoel is dat wanneer ik begin met blokken of leren, ik me zo opjaag omdat het niet wilt lukken of niet lijkt te lukken dat ik alles aan de kant schuif. Hoe dan ook... Ik ga het eens op deze manier proberen. Als het me lukt, hoor je het... :)
    Groetjes Johan

    BeantwoordenVerwijderen